איך כותבים קשת עונתית לסדרה: חלק א'
המפלצת בעלת שני הראשים. חזרות

איך כותבים קשת עונתית לסדרה: חלק א'

קשת עונתית היא במלים אחרות מהלך העונה של הסדרה שלכם ושל כל אחת מהדמויות שלכם. איפה היא מתחילה, היכן היא מסתיימת ואילו נקודות עוברות שם באמצע? קשת עונתית היא החוט המקשר, השלד העלילתי והדרמתי, והמצפן שלכם בדרך לתוצר הסופי, התסריט. בעיניי, זה השלב הראשוני לפני הכל. יש לכם רעיון לסדרה? אז אתם בדיוק במקום הנכון. הפוסט הזה נועד כדי שיהיה לכם הכל ביד לפני שצוללים עמוק לתוך השלבים שהדמויות עוברות. קחו את זה כצ'ק ליסט אם תרצו, כדי להרגיש שאתם בדרך הנכונה. ברגע שאתם שם, הסדרה תכתוב את עצמה!

הכנתי כמה שלבים שיעזרו לכם בפיענוח ופיתוח הרעיון שלכם. התחלתי בסדרה של 8-10 פרקים לעונה, כי זה הפורמט המקובל ביותר בארץ לסדרות. למי שכבר מכיר אותי, אני תמיד מדגימה על סדרה מסוימת כדי להבהיר את מה שעובר לי בראש. והפעם אני אדגים הכל על חזרות. בחרתי בסדרה הזו כי היא באמת כתובה נהדר, ויש בה מהלך מאוד ברור לארבע הדמויות הראשיות.

השאלות הראשונות שאנחנו נשאל את עצמנו לפני כתיבת סדרה הן: מי, מה, מתי, איפה ולמה. כל אחד מהשלבים האלה יעזור לנו להגדיר את הסדרה ולהבין לאן הרוחות נושבות. אז נתחיל מהתחלה. שימו לב 💜 השאלות האלה צריכות לקבל מענה עוד בשלב הפרמיס עצמו ויכולות לתת לכם כיוון גם במובן הזה.

מי הדמויות בסדרה?

השאלה במקרה הזה מתייחסת לדמויות הראשיות. מי מוביל את העלילה? גם אם אין לכם דמות אחת שמוגדרת כראשית, יש תמיד דמות אחת שמניעה את השתלשלות האירועים בסדרה. בחזרות ברור לנו שאיריס היא הדמות הראשית. המסה העיקרית של העלילה נבנית סביבה, אבל אנחנו עדים גם לסיפורם של מיה, תומר ועופר בנפרד בפרקים המתקדמים יותר.

כדי לקבוע את סדר הגודל של הדמויות שלכם יש שני פרמטרים פשוטים:

1.  "המסה" שהן תופסות בעלילה. כמה אנחנו מתוודעים לסיפור של הדמות הזו בפני עצמה? במקרה של חזרות, כמה פעמים אנחנו רואים את מיה, עופר או תומר מבלי שאיריס תהיה שם?

2. עד כמה הדמות הזו "שומרת סודות" מאיתנו? ככל שאנחנו יודעים יותר על הדמות, סימן שיש לה חלק חשוב יותר בעלילה וגם נזדהה איתה יותר. למשל, אנחנו יודעים הרבה יותר על איריס וההתמודדות שלה עם הפרידה מאשר תומר, כי רוב הזמן אנחנו מלווים אותה וחווים את הרגשות שלה בסיפור.

מה הגורם המאחד של דמויות הסדרה?

בשונה מסרט, בסדרה יש כמה דמויות שלהן מטרה משותפת אחת או גורם מקשר. במקרה של חזרות, המטרה של ארבע הדמויות היא להרים את ההצגה. גם אם לכל אחת מהן מניע אחר, עדיין זו מטרה משותפת שיש לכולן יחד. המטרה המשותפת של הדמויות בדרך כלל תהיה זו שמצוינת בפרמיס, מכיוון שהיא חלק מהמבנה ההדרגתי לקראת הסיום. המטרה הזו שואלת שאלה לאורך כל הסדרה: האם הם יצליחו להרים את ההצגה? האם ההצגה תהיה מוצלחת? וכמובן שיש אי אלו כמה מכשולים בדרך לשם לאורך העונה.

המטרה המשותפת מאגדת את כל הדמויות למקום וזמן ספציפי אחד. זו הסיבה לשמה נתכנסנו. כל אחת מהדמויות מביאה את הפן שלה והמניעים האישיים שלה, ולכן נוצרות אינטריגות ויחסים מעניינים. כשיש לכולם מטרה משותפת ומצד שני כל אחד מושך לצד אחר, נוצר מבנה דרמתי. כמובן שבכל סדרה זה שונה. בשובר שורות לדומא, המטרה המשותפת של ג'סי ווולטר זה למכור סמים. כל אחד ממניע אחר ולכל אחד יש חשיבה שונה לחלוטין שמביאה איתה קרקע פורייה למחלוקת. הדמויות האחרות מהוות מכשולים ואנטגוניסטים בדרך לשם. אם זו קרוליין, גאס, או גיסו השוטר. רגע, אבל מה זה בעצם גורם מאחד? אפשר לנשום, יש רק שלושה סוגים. אני אסביר לכם הכל ויש גם דוגמאות עסיסיות כרגיל.

קשת עונתית סידרה סינופסיס כותבת על תסריט שובר שורות
מטרה דומה, אנשים שונים. שובר שורות

1. מטרה משותפת או חלום משותף

בחזרות המטרה של ארבע הדמויות הראשיות היא להרים הצגה. ככל שהמטרה קשה יותר להשגה, ככה הדרמה תהיה יותר גדולה. יש שתי דרכים להשיג זאת. או להגדיל את המטרה או להפחית את נקודת הפתיחה של הדמות. למשל, הדמות של נעמי מעל הספקטרום בסך הכל חולמת שיתנו לה להכריז במיקרופון בארומה. זו מטרה קטנה, אבל נקודת הפתיחה שלה חלשה בגלל המגבלה שלה. לעומת זאת, המטרה של וולטר ווייט בשובר שורות היא מטרה גדולה ומורכבת, אבל נקודת הפתיחה שלו טובה כי הוא אדם חכם מהממוצע. במקרה של חזרות, על מנת להנמיך את נקודת הפתיחה, איריס מעלה את ההצגה עם לא אחר מהאקס שלה, ועם שני שחקנים בעייתיים במיוחד.
תזכרו: מטרה גדולה>> נקודת פתיחה גבוהה/  מטרה קטנה>> נקודת פתיחה נמוכה.

2. אנטגוניסט משותף (הראש ישיבה הרשע בשבאבניקים)

האנטגוניסט המשותף עוזר לבנות מסגרת גדולה לאורך העונה. מסגרת ברת התפתחות שיכולה להגיע לשיא ויש לה התחלה, אמצע וסוף. ההתחלה היא ההיכרות עם "הרוע" של האנטגוניסט או המכשולים שהוא מציב. האמצע הם ה"פאן אנד גיימס". לפעמים הוא מנצח, לפעמים הגיבורים שלנו מנצחים. והסוף הוא העימות שמסיים את העונה. השיא והקתרזיס.

3. מניע משותף

במקרה הזה הגיבורים אינם פועלים בצוותא למען מטרת על, אבל המניע של כל אחד מאוד דומה לשני. המניע של כל הדמויות בעל הספקטרום הוא להשתלב בחברה נורמטיבית, אבל כל אחד מתמודד עם בעיה שונה בדרך לשם. או למשל בשבאבניקים, המניע המשותף של כולם זה למצוא שידוך טוב למרות ש… לכל אחד מהם יש את ה"למרות" שלו. נועם מתאהב בבחורה חילונית, מאיר הוא מזרחי, דב הוא יהיר, ולגדליה אין את זה עם בנות.

עולם הסדרה: איפה ומתי הסדרה מתרחשת?

סדרה שמתרחשת בתאטרון שונה מאוד מסדרה שמתרחשת בקולנוע או במתנ"ס. המקום מכניס אותנו ישר לאווירה ולטון הסדרה. המקום הוא לגמרי חלק מהגדרת הסדרה וגם הזמן. חלק מההגדרה הכי מוחשית של הסדרה משיח היא המקום שלה: אורחן גרוע בחור לא ידוע. וגם התאטרון הוא חלק שלם מהשפה של חזרות, שלא היתה יכולה להתרחש בשום מקום אחר. ואם מדברים על זמן, נסו לדמיין את דברים מוזרים בזמן אחר, לא בשנות ה80'. אי אפשר, זה חלק מהותי מהאפיון של הסדרה. הרבה פעמים המקום הוא אחד הגורמים המאחדים. אם למשל מדובר בשותפים בדירה אחת, או במקום עבודה מסוים. אם בא לכם לקרוא עוד על פיתוח עולם הסדרה, כתבתי פוסט על כתיבת בייבל>>>

סדרה קשת עונתית סינופסיס כותבת על תסריט
מחלקה סגורה זה גן עדן לכותבים. העולם של "נורמלי"

למה כל אחת מהדמויות חותרות למטרה המשותפת?

כמו שאמרתי קודם, גם אם לכל הדמויות יש מטרה משותפת להעלות הצגה, עדיין לכל אחת מהן יש אינטרס אחר בהצגה הזו. איריס כתבה את המחזה, ולכן ברור שהיא רוצה להיות חלק משמעותי גם מהבימוי. מצד שני, תומר הבמאי, רוצה להוכיח שהוא לא פחות מוכשר ממנה גם אם הוא לא כתב את זה. עופר שבכלל לא מכיר תאטרון, פשוט צריך עבודה וזה מה שהציעו לו. ומיה הסכימה בגלל שלא נתנו לה להיות נינה, והיא תוכיח לורה מנהלת התאטרון שהיא הכי טובה בעולם כדי להגיע לשם בסוף.

פרמיס

הפרמיס צריך להכיל בתוכו את המטרה המשותפת של כל הדמויות, ואת המכשול העיקרי בדרך לשם. המניעים הפרטניים של כל אחד מהגיבורים יהיה בסינופסיס או בתיאור דמויות. הנוסחה הקלאסית היא לתת לגיבור שלנו אפיון קצר שיבליט אותו, ולתת לו מכשול. אבל לא רק זה. הפרמטר השלישי שצריך להיכנס פה, הוא המחיר שהגיבור ישלם במידה ולא יצליח להשיג את המטרה שלו. המחיר שאיריס תשלם במידה ולא תצליח להתמודד עם קולגה-אקס, יעלה לה בהצגה היקרה ללבה (שאכן כמעט קורסת לקראת סוף העונה, AKA השיא). שלושת הפרמטרים יכולים להגיע בסדר שנראה לכם הכי מתאים, ובניסוח שנכון לדעתכם. וכמובן, תמיד יש יוצאים מהכלל. אבל רוב הפעמים, הפרמיס אכן כולל את שלושת הפרמטרים הפשוטים האלו: מטרה, מכשול ומחיר.

גולת הכותרת: קשת עונתית

אחרי שהבנו את הגורם המאחד או המטרה המשותפת של הדמויות, אנחנו יכולים להיכנס למניע של כל אחת מהן לעומק. גם אם לכולם מטרה אחת, בפנים כל אחת רוצה להשיג את המטרה הזו בשביל האינטרסים האישיים שלה. איריס רוצה להצליח כמחזאית ומצד שני, תומר רוצה להצליח כבמאי ולהראות שהוא לא פחות מוכשר ממנה. כמו שורה היקרה אומרת "מחזאית שנמצאת בחזרות זה כמו זונה שנשארת לארוחת בוקר". כל הריבים והמחלוקות מתחילים שם. הרבה מלחמת אגו, במיוחד כשזו הצגה שמבוססת על הזוגיות של השניים.

בואו נכניס לפה גם את עופר, שתכל'ס שונא תאטרון והגיע לשם רק כי פיטרו אותו מהסדרה המצליחה "רעל בעיניים". המטרה הברורה שלו זה פרנסה, הבן אדם צריך בסך הכל כסף. על הדרך הוא מגלה גם מה זה משחק ומה זה תאטרון ושהוא מכור למין וכולי, אבל בזה ניגע בהמשך. ואחרונה חביבה מאיה, שמבחינתה רק רוצה להוכיח שהיא נינה, ושהיא יכולה להחזיק תפקיד ראשי. מאיה לא עושה להם חיים קלים, היא מזלזלת באיריס ומבלבלת את תומר. כמו ששחקנים אוהבים לעשות לבמאים. היא מפונקת, דרמה קווין, ומלאה מעצמה. אין ספק שזה אתגר.

עד לכאן דיברנו על המטרות האישיות של כל אחת מהדמויות. הרצונות שלהן לפעמים מתגשמים ולפעמים לא (איריס ועופר כן, מיה ותומר לא). אבל מה הן לומדות על הדרך, ואיך הן משתנות? אז פה קבור הכלב, הדרך שהדמויות עוברות היא בעצם ה"ארק" העונתי של כל אחת מהן, הקשת העונתית. אז מה בפרק הבא? איך מבינים מה הסוף של הסדרה שלי, ולאן כל דמות צריכה ללכת? כותבת לכם בקרוב, נשיקות 😍

רוצה לשמוע עוד? גם אני אשמח להכיר אותך! >>>

כתיבת תגובה