איך כותבים סינופסיס משכנע ושיווקי?

איך כותבים סינופסיס

איך כותבים סינופסיס זו השאלה שכל תסריטאי נדרש ומנסה לענות עליה כל פעם מחדש. גם אחרי שכתבנו עשרה כאלה, עדיין אנחנו מנסים לפצח את הנוסחה הסודית. אז קודם כל, שבו תנוחו. אין נוסחה סודית.
אבל אני כן שמחה להגיד לכם, שיש דרכים להתחרות על תשומת הלב של הקוראים או הצופים שלנו.

בפוסט הזה אני אכתוב על כל הדרכים האלה, ועל החשיבות שלהן במסגרת הצעות לקרנות מימון ולהפקות. בסופו של דבר, כדי למכור את המוצר שלנו, היצירה שלנו, אנחנו צריכים לדבר ולכתוב בשפה שיווקית שתניע רגשית את הקוראים שלנו, ולוודא שיזכרו דווקא אותנו.

במלים אחרות, אנחנו רוצים להתבלט מעל כל שאר אלפי ההצעות שהלקטורים/ מפיקים מקבלים ולשכנע אותם שאנחנו זה מה שהם מחפשים. כרגיל, אני אדגים את הכל על סדרה אחת, והפעם: משחק הדיונון, הסדרה הכי נצפית בנטפליקס.

1. איך כותבים סינופסיס –  מה להכניס ומה לא?

א. מיקוד

איך כותבים סינופסיס: בכל הצעה או הגשה, אנחנו נידרש לכתוב סינופסיס. במלים אחרות, תקציר. על מה הסרט או הסדרה שלנו? אני יודעת שעולות לכם מאה שאלות לראש בערך. במה להתמקד, מה להכניס ומה להוציא? איך לכתוב את זה עם נשמה, אבל גם ענייני? מבטיחה לענות על הכל (ואם לא, אני כאן לשאלות ☺) בואו נתחיל.

ששת המרכיבים העיקריים שברוב המקרים, סינופסיס לא עומד בלעדיהם:

  • דמות
    מי הדמות שמניעה את הסיפור שלכם? בדרך כלל, זו תהיה הדמות הראשית. במקרה של משחק הדיונון, הדמות הראשית הוא גי הון, לוזר גרוש שחי על חשבון אמו, חייב כסף לאנשים לא נחמדים בעליל, ובינתיים מבזבז כסף על הימורי סוסים.
  • מטרה
    מה המטרה של הדמות שלכם, איזו בעיה היא מנסה לפתור? מה יגרום לה אושר? גי הון מנסה להחזיר כסף לעבריינים שהוא חייב להם, להשיב את כבודו האבוד מול גרושתו ובעלה המוצלח, ולהישאר קרוב לבתו שעומדת לטוס לארה"ב עם משפחתה החדשה.
  • מכשול
    מה המכשול(ים) שמונעים מהדמות שלכם להגיע למטרתה? גי הון עומד בפני משחק שמעמיד את חייו בסיכון תמידי. המכשולים במשחק רבים כמו המכשולים בחייו האמיתיים, ומהסיבה הזו הוא בוחר להשתתף במשחק, גם כשמתאפשר לו לעזוב.
  • סיטואציה
    באיזו סיטואציה/ עולם הדמות שלכם נמצאת? מה ההקשר? קוריאה הצפונית, גירושים, עוני, והבושה הגדולה מול בתו, אמו החולה ואשתו לשעבר.
  • מחיר
    מה המחיר שהדמות משלמת כדי להשיג את המטרה שלה, במלחמה מול המכשולים? המחיר שגי הון משלם הוא עצם ההשתתפות במשחק הדיונון האכזרי שמציע לו הזדמנות כספית תמורת סיכון חיים והגינות אנושית.
  • שאלה דרמתית
    השאלה שמסכמת את כל המרכיבים האלה, לידי שאלה של כן או לא. לדוגמא: האם גי הון ינצח במשחק וישיב את בתו, או לא?

כל מה שלא רלוונטי ל6 המרכיבים האלה – אאוט. כל מה שמחדד ומעצים את המרכיבים האלה – אין. אם בא לכם עוד הרחבה בנושא, יש כאן פוסט שלם רק על מרכיבי הסינופסיס, הגשות וקולות קוראים.

ב. איך כותבים סינופסיס – במה לפרט, ובמה לא?

הסינופסיס משתנה מהגשה להגשה. לפעמים ידרשו מכם חצי עמוד ולפעמים גם שלושה. המסה הסיפורית צריכה להישאר בהתאמה לאורך. לכן, ככל שהסינופסיס קצר יותר, הוא יהיה פחות מפורט, וידרוש כתיבה יצירתית יותר כדי להעביר את המסרים החשובים לנו. אחרי שווידאתם שכל המרכיבים נמצאים שם, אני מציעה לכם מכל הלב לפרט במה שנוגע אליהם.

מה זה אומר? לפרט על הדמות פרטים שיעצימו את ההזדהות איתה, להדגיש את האיום שהמכשולים מציבים מולה, להחריף את המחיר שהיא משלמת, ולתאר את הסיטואציה שתבהיר את העמדה הרגשית והכואבת של הדמות, שמובילה אותה למטרה שלה. מתלבטים איך ליצור הזדהות עם הדמות שלכם? כתבתי פוסט במיוחד בשבילכם>>>

ג. איך כותבים סינופסיס – הדגש על ייחודיות

אילו משפטים מייחדים את הסדרה שלכם מכל הסדרות האחרות? מה יש בסרט שלכם דווקא, שלא ראיתם בשום מקום אחר? זה מה שאתם רוצים להבליט. משפטים כמו "הדמויות מנהלות מערכות יחסים מורכבות" או "הסדרה משלבת בין פסיכולוגיה לאקשן" הם משפטים כלליים שאפשר לומר על עוד הרבה סדרות אחרות. תישארו ספציפיים. אם זה מבלבל אתכם, תתחילו לעשות רשימה של דברים שמייחדים את הסיפור שלכם, ותמשיכו משם.

מה שמייחד את משחק הדיונון הוא העולם והעיצוב שלו. הבחירה במשחקי ילדים דווקא, והמציאות הדיסטופית שאינה נפרדת מהמציאות האמתית. בניגוד לסרטי דיסטופיה אחרים, משחק הדיונון מתקיים בעולמנו אנו, והיוצר דואג להמחיש לנו את זה כשהדמויות מתחילות בעולם ה"רגיל", נכנסות למשחק, ולאחר מכן חוזרות אליו שוב כשהן מבינות שאין להן מה להפסיד במציאות הקיימת.

2. איך כותבים סינופסיס – כתיבה שיווקית

א. ז'אנר ואימג'ים

אם אתם כותבים קומדיה, רצוי שגם הניסוח והכתיבה יהיו מותאמים לז'אנר שלכם. באותה מידה, אם זו סדרת מתח או אקשן, מצופה מכם להעביר את התחושה הזו לקוראים שלכם. איך עושים את זה? אימג'ים, אימג'ים, אימג'ים. ככל שתצליחו לתאר בכתיבה שלכם תמונה ברורה ומלאת רגש, כך תוודאו שלא ישכחו אתכם. קומדיה? תנו לי רגע שיפיל אותי לרצפה. מתח? תנו לי את התמונה שתעביר בי צמרמורת.

ב. שפה מדוברת

אל תנסו להשתמש בשפה גבוהה. תכתבו כמו שאתם מדברים. אני ממליצה בחום להקליט את עצמכם ולשכתב את זה אחר כך. הכתיבה המדוברת תורמת לתחושת ההזדהות איתכם, היוצרים, ויוצרת תחושה של קרבה אליכם.

ג. סמנטיקה דרמתית

בחירת המלים שלכם היא קריטית. לכל מילה יש משמעות וקונוטציה שונה. לדוגמא, אם אני כותבת ש"יעל נאלצת לבחור בין אופציה א' לאופציה ב'", או שבמקום זאת אכתוב "יעל נקרעת בין אופציה א' לאופציה ב". המילה נקרעת טומנת משמעות דרמתית יותר, וגם חוסכת לי במלים.

אני רוצה להזהיר אתכם מטעות נפוצה נוספת: אל תשתמשו ברגשות על דרך השלילה. "החיים של אירנה לא קלים", זה הרבה פחות דרמתי מ"החיים של אירנה מדרדרים לתהום". כשכותבים על דרך השלילה, אני מזהה "הקטנה" של הדרמה. להפך, אנחנו רוצים להגדיל אותה.

ד. נסיבתיות

אני חופרת לכם על זה כל הזמן. לשמור על רצף של סיבה ותוצאה בין התרחישים. מה גורם למה? ככה תוכלו לשמור גם על רצף הגיוני וזרימה סיפורית. אם בא לכם לקרוא על זה עוד, כנסו לפוסט שלי על קשת עונתית>>

ה. עימוד וטיפוגרפיה

שמירה על כתיבה מסודרת, ערוכה וברורה מהווה תפקיד חשוב. איך כותבים סינופסיס? קודם כל בלי להבין אתכם, או עם פונט שמוציא את העיניים, אף אחד לא ירצה לקרוא אתכם. תקפידו על הצעה נעימה לקריאה, ותדגישו את המלים שמעבירות את המסר שלכם. המלים הדרמתיות והמכוננות ביותר.

3. איך כותבים סינופסיס – התהליך הנכון

האם צריך תסריט מלא לפני שכותבים סינופסיס? ממה מתחילים בעצם? התשובה היא לא חד משמעית. הסינופסיס והתסריט מפרים אחד את השני, ולכן אני אוהבת לעבוד על שניהם במקביל. אם יש לכם כבר תסריט מהודק וסגור, אז אחלה. אבל ברוב המקרים, אנחנו מגישים לפיתוח או בשלב מוקדם יותר, עוד לפני שיש לנו תסריט מלא. אז מה בכל זאת נדרש מאיתנו לפני שניגשים לכתיבת סינופסיס?

א. ששת המרכיבים

6 המרכיבים שכתבתי למעלה: דמות, מטרה, מכשול, סיטואציה, מחיר, שאלה דרמתית. בלעדיהם, אי אפשר להתחיל כלום.

ב. סגנון

כדי לקבל טון, סגנון או אווירה מומלץ לכתוב כמה סצנות, אפילו ברמת הטריטמנט ולבחור מתוכן את הטובות ביותר. תחשבו על זה כמו הרכבת טריילר. יכול להיות שהסצנות האלה יכנסו לתוך הסינופסיס ויכול להיות שלא. בכל מקרה הן נותנות לכם כלים להגדרת הסגנון באופן שיורגש ייחודי ובולט יותר.

ג. החלטות

סינופסיס דורש מאיתנו לקבל החלטות קשות, ולכן הוא לפעמים מאוד מועיל בתהליך הכתיבה עצמו. אתם תהיו חייבים להחליט מי עומד בראש, ומה העלילה הראשית שמתניעה את הסיפור שלכם, כי זה יהיה הסיפור שבו יתמקד הסינופסיס שלכם.

ד. הישארו פתוחים

תהליך כתיבה של סינופסיס יכול להבהיר לכם הרבה דברים, גם בשלב של כתיבת תסריט מלא. תשאירו ראש פתוח, אל תתנגדו לתחושות שלכם ואל תוותרו לעצמכם. אם יש החלטה שבוערת לכם לשנות, תשקלו את זה ברצינות.

ה. איך כותבים סינופסיס – עם סיום?

שואלים אותי הרבה האם להכניס את הסיום או לא. התשובה שלי היא חד משמעית כן. הסיום העלילתי של הסדרה/ סרט שלכם צריך להיכנס בסינופסיס, למרות שיתכן מאוד שישתנה בפיתוח. אבל לקוראים שלכם חשוב לראות שאתם יודעים מה הכיוון שלכם. מתלבטים לגבי הסיום? הנה פוסט שיתן לכם דחיפה קלה לשם>>>

עוד כמה מאמרים מגניבים

כישרון שכמוך, הגיע הזמן להתקדם >

דילוג לתוכן