איך מגישים לקרנות? צ'קליסט למביני עניין

קול קורא_ 5 השלבים שיעשו לכם סדר בכל הגשה ותסריט

איך מגישים לקרנות כמו קרן  רבינוביץ', גשר וכדומה? בכל כתיבת הגשה לקול קורא כלשהו, עולות מחדש אותן שאלות: איך להתאים את זה להגשה הנוכחית? מה להכניס, מה להוציא? איך לעמד את זה? איך כותבים את זה משכנע, מעניין ושיווקי ועוד. בפוסט הזה אני רוצה להקל עליכם ולהראות לכם איך תוכלו לגשת לעניין בלי כאבי ראש מיותרים, כי מעכשיו תהיה לכם שיטה מסודרת. שנתחיל?

איך מגישים לקרנות – מה חייב להיכנס להגשה?

כן, זה נשמע כמו שיטות לימוד למבחן באזרחות, אני יודעת. אבל בכל זאת, הסדר הוא החבר הכי טוב שלכם כאן. כמובן שלפי אורך ההגשה תוכלו להתייחס ליותר נקודות בסיפור ובעולם שלכם, אבל תמיד תדאגו שהתייחסתם לחמישה האלה:

  • למה זה מעניין?
  • למה זה חשוב?
  • מה הקונפליקט המרכזי?
  • איך זה נראה?
  • למה דווקא אתם?

אחרי שרשמתם את כל הנקודות האלה כמו ילדים וילדות טובים, אפשר להתחיל לענות על כל אחד ואחד מאלו. תתחילו במה שהכי קל לכם, תכתבו שם את כל העולה על רוחכם. מבלי לחשוב על אורך. כי כמו שאני תמיד אומרת: קל יותר לקצר מאשר להאריך. אחרי שחפרתם כהוגן על כל שאלה, תוכלו להחליט מה החלקים הטובים שביותר שראויים להיות בהגשה של קול קורא.

למה זה מעניין?

כאן תכתבו את הסיבה שהרעיון שלכם הולך לשבור לכולם את הצורה בקול קורא. מה מיוחד בו? זה בדרך כלל יכול להתבטא בשלושה מישורים:

פרמיס
המבחן הראשון בקול קורא הוא הפרמיס של היצירה שלכם. כשבמשפט אחד תספרו את הרעיון והוא ישמע לי מרתק. עד כמה הוא נשמע ייחודי ויוצא דופן? סיפור שעוד לא שמענו? דמויות שלא ראינו? לדוגמה הפרמיס של טהרן מייד תפס את תשומת הלב של המפיקים, מכיוון שזו נקודת מבט שלא הכירו.

סגנון
אתם עושים ויוצרות משהו אחר בתוך הז'אנר או העולם שאתם פועלים בו. למשל, הסדרה שב"ס של כאן 11 מספרת סיפורי אסירים וסוהרים בכלא אבל בצורה קומית. השילוב המוזר הזה בין העולם האפל של הכלא לז'אנר הקומדיה הוא מקורי ויוצר עניין.

רק לנרשמים לניוזלטר – ערכת שליפים לתסריטאים ותסריטאיות שמבינים עניין 🙂

הירשמו כאן ותקבלו למייל סינופסיס לדוגמה לסדרה, שליף קונפליקטים, שליף אפיון דמויות, פיצוח עלילה ואמירה אישית ועוד.

למה זה חשוב?

בקול קורא חשוב שתציינו גם את הסוגייה החברתית שהיצירה שלכם נוגעת בה, וכמובן עדיף שהיא תיקשר אליכם אישית. לדוגמה הסדרה שעת אפס הזוכה בפסטיבל הטלוויזיה של כאן, עוסקת בסוגיית הטרור והגזענות שתמיד מעניינת ורלוונטית גם בארץ וגם בעולם.

מכיוון שהתעשייה בישראל קטנה יחסית, חשוב למפיקים להשקיע ביצירות שיצרו עניין ודיון פנימי וחיצוני (בחו"ל). הסיבה לכך היא פשוטה מאוד: דיון מבעבע יוצר עניין בסדרה, מה שמביא לעוד צופים והכנסות כספיות. ולכן כיוצרים מתחילים, הסיכוי להצליח עם סדרה "בידורית נטו" כמו סיינפלד נמוכה יחסית.

מה הקונפליקט המרכזי?

בפסקה אחת, מקסימום שתי פסקאות (כשמדובר בסינופסיס קצר) זה המקום לספר על הקונפליקט המרכזי ביצירה שלכם. מה הגיבור או הגיבורה מנסים להשיג, מה המכשולים ובאיזה מחיר זה עולה להם? שימו לב שאין פה מקום להכניס את כל הדמויות. עדיף להתמקד במקסימום ארבע דמויות עיקריות (כשמדובר בסדרה).

רק לנרשמים לניוזלטר – ערכת שליפים לתסריטאים ותסריטאיות שמבינים עניין 🙂

הירשמו כאן ותקבלו למייל סינופסיס לדוגמה לסדרה, שליף קונפליקטים, שליף אפיון דמויות, פיצוח עלילה ואמירה אישית ועוד.

איך זה נראה?

בקול קורא מצפים מכם לתאר את היצירה שלכם באופן שנוכל לדמיין אותה ולהבין מה עומד לפנינו. תתחילו מהבסיס כמו ז'אנר ואורך ומשם תמשיכו לתיאור הסגנון. האם זו יצירה באווירה קודרת או פנטסטית ועליזה? כל פרק נגמר במתח של קליף האנגר או שכל פרק נסגר בפני עצמו?

למה דווקא אתם?

זה הכי שלכם! החוויה הפרטית והאישית שלכם. למה בעצם חשוב לכם להוציא את הסדרה הזו לאור? נסו לחשוב על הדבר שמייחד אתכם כאנשים והחוויות שצברתם בדרך. אם זה מתבטא בעולם של היצירה שלכם, זה מצויין! חשוב להבליט עד כמה זה בוער בעצמות שלכם.

ומה עם התסריט שלך?

אני מזמינה אותך לליווי אישי ויצירתי שיביא אותך לתוצאות! הגיע הזמן לקבל כן 🙂

יכול לעניין אותך גם...

דילוג לתוכן