איך כותבים סדרה שלב אחר שלב

איך כותבים סדרה שלב אחר שלב - סינופסיס

איך כותבים סדרה? זו שאלה שאני שומעת מכם לא מעט. אז קודם כל, סדרה היא אחת היצירות המורכבות ביותר לכתיבה; בדרך כלל היא מאגדת בתוכה מגוון רחב יותר של דמויות, עלילות והסתבכויות. אבל אם מסתכלים ממש ממש מקרוב, אפשר לחלק אותה באופן פשוט לחמישה שלבים.

האם יש קסמים? לא. אבל אפשר לעשות סדר, ולהגיע לתוצאות אפקטיביות במידה ואתם באמת עקביים ומתמידים בכתיבת הסדרה שלכם. כדי לכתוב סדרה שבאמת תגיע למסך וללב של הצופים והמפיקים, עליכם לעבוד על 5 מסמכים. לאחר שאפרט על המסמכים, נוכל לדבר על השלבים כדי להגיע אליהם בצורה הטוב ביותר.

איך כותבים סדרה – 5 המסמכים לשלוח למפיקים

א. סינופסיס קצר (בין עמוד ל2 עמודים)
מסמך מכירתי שמסביר בקצרה על הפרויקט, למה הוא מעניין, מה הקונפליקט המרכזי, ובגלל שאנחנו יוצרים בישראל ורוב התמיכה הכספית בארץ מגיעה מהמדינה, מה החשיבות החברתית שלו? לקריאה נוספת בנושא, כתבתי פוסט מורחב על סינופסיס ועל הגשות באופן כללי.

ב. סינופסיס מורחב / קשת עונתית (בין 3 ל6 עמודים)
בסינופסיס הזה אנחנו נרחיב על העלילה הראשית והעלילות המשניות שלנו. רוצים הרחבה על סינופסיס מורחב? הירשמו לניוזטר וקבלו חוברת עבודה לסינופסיס מורחב ומתנות נוספות לתסריטאים.

ג. תיאור דמויות (עמוד – עמוד וחצי)
תיאור הדמויות לפי סדר מעורבותן בסיפור, באופן שמעביר את הייחודיות, הצורך והרצון שלהם. הרחבה נוספת על איך כותבים סדרה בדגש על הדמויות כאן וכאן.

ד. הצהרת כוונות (כעמוד)
זה המקום לכתוב עליכם כיוצרים, מה המניע שלכם, מה הביא לכם את הרעיון? איזה שינוי אתם רוצים לחולל בעולם באמצעות היצירה שלכם. ומעבר לכך, גם אמירה סגנונית. כלומר, איך הסדרה שלכם הולכת להיראות? בתיאור הסדרה כדאי להתייחס לקצב, אפיון ז'אנרי, פסקול, טון ועוד.

ה. תקצירים של פרקים (האורך לבחירתכם)
תתנו למפיקים, למשקיעים ולזכיינים להרגיש את הסדרה שלכם באופן מומחש באמצעות כתיבת תקציר ללפחות 3 פרקים, כשאחד מהם הוא כמובן הפיילוט. אני ממליצה לקחת 3 פרקים שמעבירים אספקטים וזוויות שונות של הסדרה שלכם.

*מומלץ מאוד אבל לא חובה: להגיש תסריט מלא של פיילוט.

רגע… לאיזה מפיקים אפשר לשלוח? הכנתי לכם רשימה של מפיקים בארץ, מחולקת מהמם לסגנון שלהם ועם פירוט אנשי קשר. הירשמו ותקבלו עוד תוכן מעולה לתסריטאים:

איך כותבים סדרה – למי פונים עם המסמכים?

כדי להגיע למסך יש 3 גורמים שיכולים לעזור לנו: מפיקים, זכיינים ומשקיעים. לא להילחץ, אני תכף מסבירה הכל. אם אתם רוצים לדעת איך כותבים סדרה, פשוט תמשיכו לקרוא 🙂

א. מפיקים
מפיקים יהיו השותפים שלכם למסע הזה ולמעשה ייצגו אתכם ויחפשו עבורכם את המשקיעים והזכיינים (כאן 11, ערוץ 12, הוט, יס וכו') בתמורה לאחוזים מהרווחים. בהנחה שהיצירה תימכר לזכיין מסוים, הם יהיו אלו שמפיקים עבורכם את הסדרה! ולכן, חשוב מאוד לבחור את המפיקים שלכם בצורה נכונה.

הכנתי רשימה של מפיקים עם מידע ויצירת קשר. אם אתם מעוניינים, הירשמו לניוזלטר 🙂

ב. זכיינים
הזכיינים, הם למעשה האחראים להוצאה לאור של היצירה שלכם. חברות סטרימינג ותוכן לצורך העניין, או התאגיד הציבורי. אליהם ניתן לפנות רק באמצעות חברת הפקה.

ג. משקיעים
רוב ההשקעה התרבותית בארץ מתרחשת באופן ציבורי-מדיני. ולכן אתם תרצו לפנות לקולות קוראים והגשות מיוחדות לפרסי פיתוח והפקה מטעם קרנות כמו גשר, קרן רבינוביץהקרן לקולנוע וטלוויזיה ועוד, גם אליהם שולחים את אותם 5 מסמכים. מכיוון שאלו משקיעים ציבוריים, החשיבות החברתית של הסדרה שלכם תהווה ערך עליון עבורם.

איך כותבים סדרה – מאיפה מתחילים, למען השם?

לסדרה יש 5 אלמנטים (שמתם לב שיש מלא 5 פה?)

איך כותבים סדרה: 5 האלמנטים של סדרה

  1. עלילה
  2. דמויות
  3. עולם
  4. סגנון
  5. תמה/ שאלה מוסרית.

בדרך כלל, כשיש לכם רעיון כלשהו לסדרה, גם אם הוא עוד בחיתוליו, כנראה שיש לכם אלמנט אחד או שניים מתוך ה5 האלו. מניסיוני כמייעצת לתסריטאים, רוב הזמן אלו יהיו הדמויות או העולם. וזה מצויין 🙂 במידה וממש אין לכם מושג מאיפה להתחיל, אני מציעה לכם להתחיל עם הדמויות שלכם.

איך כותבים סדרה – מתחילים בדמויות והצהרת כוונות

איך כותבים סדרה בלי דמויות? נכון מאוד. זה בלתי אפשרי. המהות של סדרה היא הדמויות שלה, והן אלו שמנחות אותנו ככותבים. ולכן קודם כל תרצו לשאול את עצמכם מי הן הדמויות הכי משמעותית בסדרה שלכם? ולאחר מכן, לאפיין את הדמות שלכם באופן שימשוך את העלילה קודמת. כלומר, לתת לדמות שלכם מטרה (רצון) וצורך (שאלה מוסרית).

השאלה המוסרית, רוב הזמן תגיע מתוך הצהרת הכוונות שלכם. זוכרים? המניע שלכם ליצירת הסדרה, מה שבאמת מעניין אתכם. ולכן כדאי להבין בצורה הכי כנה עם עצמכם למה אתם רוצים ליצור את הסדרה הזו, מה אתם רוצים לייצג ולהעלות על פני השטח? זו הדרך היחידה לכתוב את הדמויות שלכם באופן אותנטי שמחזיק לאורך זמן.

רוצים הרחבה על אפיון דמויות לקשת עונתית ועלילה? הירשמו לניוזטר וקבלו חוברת עבודה לסינופסיס מורחב ומתנות נוספות לתסריטאים.

איך כותבים סדרה – עולם וסגנון

העולם והסגנון הוא החלק הכי קריטי בסדרה, שלכם. לדעתי, אפילו יותר מהעלילה. למה? מכיוון שהיום יש הצפה של תוכן. כל העלילות כבר סופרו, אבל סגנון ועולם הם משהו שתמיד יכול להיות אותנטי ורק שלכם. מסיבה זו, אני ממליצה לכם להשקיע מחשבה בסגנון הסדרה שלכם ובעולם שלה.

העולם הוא למעשה ההקשר והמיקום בו הסדרה מתרחשת. וגם הזמן. האם זו סדרה עכשווית או משנות ה-80'? זה קורה בפריפריה או בתל אביב? ואולי בכלל בטהרן…? הסגנון, לעומת זאת, מתמקד בצילום ובצורה של הסדרה. באמירה האמנותית שלה, שתמיד תתאים גם לתמה שלכם.

רגע, רגע. איך כותבים סדרה זה דבר אחד, אבל עכשיו אני צריכה גם לכתוב את הסגנון שלה? האמת שכן. חשוב למפיקים, לזכיינים ולמשקיעים להרגיש שאתם יודעים איך זה הולך להיראות. כדי להבהיר את עצמכם, תוכלו להשתמש ברפרנסים או סדרות שנתנו לכם השראה לסדרה שלכם, תוכלו לתאר את הקצב, האווירה, המרחבים, הצבעים וכל מה שמאפיין באופן חזותי את הסדרה שלכם.

העלילה של הסדרה

את הבסיס לעלילה כבר יש לכם משלב הדמויות, מכיוון שהגדרתם דמות עם רצון. עכשיו כל מה שנותר לכם הוא לתת לדמות שלכם מכשול שיוציא אותה למסע. המכשול הזה נקרא "מאורע מחולל". המאורע המחולל של דאינריז במשחקי הכס, הוא הרגע בו היא נמכרת להיות כלתו של מלך הדות'ראקים. העלילה היא המסע שהדמויות שלכם עוברות, והיא מתפתלת בין 5 נקודות עוגן.

התמה של הסדרה

איך כותבים סדרה עם תמה? זה אולי מפתיע, אבל גם הסדרה שנראית לכם הכי מטופשת. גם לה יש תמה. התמה של הפנתר הורוד, לדוגמה היא מציאת פתרונות יצירתיים לבעיות שלנו. ככל שהתמה שלכם תיגע יותר בנושאים שמעסיקים אתכם, ככה תהנו יותר לכתוב ולחקור אותה לעומק דרך הסדרה שלכם. לקריאה בהרחבה של 7 הסוגים האוניברסליים ביותר לתמה לחצו כאן.

עוד כמה מאמרים מגניבים

כישרון שכמוך, הגיע הזמן להתקדם >

דילוג לתוכן