איך כותבים תסריט? כולל שלבים, פורמט, טיפים ודוגמאות

איך כותבים תסריט_ כולל שלבים, פורמט, טיפים ודוגמאות

איך כותבים תסריט? מאיפה מתחילים בכלל? הטעות הגדולה ביותר שרוב התסריטאים המתחילים עושים היא להתחיל מיד בפורמט תסריטאי (אסביר בהמשך למי שלא מכיר). הפורמט התסריטאי הוא ארוך ומסורבל, ולכן אני מעדיפה להתחיל בכתיבה יותר משוחררת ובשלבים.

משלב לשלב, הסיפור מקבל צורה, מתקדם ומדויק יותר ואז כשאני מגיעה לכתוב את התסריט עצמו, הכל פשוט יותר. בפוסט הזה, אני יוצאת מתוך הנחה שכבר יש לכם איזשהו רעיון בראש. אם בא לכם לחפש רעיון, זה הפוסט בשבילכם.

איך כותבים תסריט?

1. ז'אנר

אי אפשר לכתוב תסריט בלי לקבל החלטה חד משמעית על הז'אנר שאתם נמצאים בו. וזה הדבר הראשון שאתם צריכים להחליט כשאתם ניגשים לכתוב תסריט, לפחות ברמה הבסיסית. שלושת הז'אנרים העיקריים בישראל הם קומדיה, דרמה ומתח. כמובן שיש עוד המון ז'אנרים אבל לצערי הם פחות רלוונטים לתעשייה הישראלית כגון מד"ב, פנטזיה, אימה ועוד. אפשר לומר שיש קצת יותר פתיחות מפעם, אבל זה לא ההיי לייט.

אתם יכולים לתאר לעצמכם, שגם בתוך הז'אנרים הכלליים מאוד האלה, ישנם תתי ז'אנרים ותבניות סיפור נוספים. ההצעה שלי היא תמיד להבין למה היצירה שלכם דומה מבחינה סיפור, ובצורה הזו להבין איפה אתם שוחים. בדרך כלל, הסדרה או הסרט שלכם יהוו מעין סינתזה לשני סרטים או סדרות אחרים שמעוררים בכם השראה. ואל תחושו אשמה, כל האמנים הגדולים לוקחים השראה מיצירות אחרות. כמובן, שמה שחשוב זה הפרשנות שלכם לאותו התוכן, וכאן מגיעה המקוריות.

אז איך בוחרים ז'אנר לתסריט שלכם? אני ממליצה לכם קודם כל להקשיב לנטייה הפנימית שלכם ככותבים. מה יותר קל לכם לכתוב? מה מעניין אתכם יותר? כי בסופו של דבר, כמעט כל סיפור אפשר לספר במגוון ז'אנרים. מה שחשוב פה, זה שתצליחו להתמיד בזה. ואם אתם לא יודעים לכתוב מצחיק, או שונאים סרטי מתח אז פשוט אל. זה גם ככה קשה, לכו על מה שאתם טובים בו. לפחות בהתחלה.

איך כותבים תסריט – בז'אנרים השונים

קומדיה
ההגדרה הכי בסיסית של קומדיה היא בעצם גיבור שלא לומד מהטעויות שלו. כלומר, אין לנו ציפיה מדמויות קומיות להשתנות, והקומדיה מתמקדת בעיקר בפגמים שלהם, וכמה שהם לא מודעים אליהם. רוב הפעמים, תסריטי קומדיה נוגעים בשאלות הקטנות של החיים וביחסים. בסדרות קומיות, הדמויות משתנות אבל מאוד מאוד לאט. בסרטים קומיים, הדמות לא משתנה בכלל או שהיא לומדת לקח באופן אירוני ומשעשע. מוזמנים לקרוא עוד על אירוניה כאן

מתח
בסיפורי מתח, העלילה היא המרכיב העיקרי בתסריט ולכן זה דורש תכנון יסודי מראש (פרטים בהמשך). בתסריטי מתח, אנחנו רוצים לכתוב תסריט שיצור, ובכן, מתח בצופים ובקוראים שלנו. ומסיבה זו, תסריטי מתח בדרך כלל עוסקים בגיבור שיוצא למשימה חשובה שנוגעת לענייני חיים ומוות. פרשיות בלשיות, חקירות רצח, ריגול וכאלה.

דרמה
אני יודעת מה אתם חושבים. דרמה זה כל מה שהוא לא מתח או קומדיה. אבל זה לא נכון! ההגדרה של דרמה היא למעשה דמויות שמשתנות לנוכח הבחירות שלהן. הסיפור הדרמתי הוא הסיפור שיבטא את השינוי שחל בגיבור בעקבות אירוע מחולל שהוציא אותו מחוץ לאזור הנוחות שלו. שם, הגיבור יאלץ לקבל החלטות בלתי אפשריות שישנו את חייו לתמיד. והכי חשוב, המסה העיקרית בז'אנר הזה הוא מערכות יחסים.

אפשר לומר שכל סדרה עוסקת במערכות יחסים, אבל בדרמה זה כל התורה כולה. מערכות היחסים מייצרות דרמה ומהוות עיקר היצירה כאשר הן מבטאות קשר בין אנשים שמשהו קושר אותם זה לזה, ומצד שני – משהו מפריד ביניהם. אם ניקח את יורשים כדוגמה, האחים למשפחת רוי קשורים זה לזה בקשר דם, אך מה שמפריד ביניהם זו היריבות על האישור של אביהם.

כמו שציינתי קודם, שלושת הז'אנרים העיקריים האלו, יכולים כמובן להתאפיין בתת-ז'אנרים נוספים כמו קומדיית-אקשן (דדפול), דרמת-פנטזיה (בית הדרקון) או סדרת מתח-אימה (דברים מוזרים).

2. דמויות

איך כותבים תסריט בלי דמויות? אימפוסיבל. הדמויות מביאות את נקודת המבט הייחודית של הסרט או הסדרה שלכם, ומקדמות את העלילה. מה שמוביל אותנו בבחירת הדמויות שלנו, הוא בדרך כלל הנושא שאנחנו רוצים לדבר עליו ולהביע דעה אודותיו בתסריט.

לדוגמה, אם אנחנו רוצים לדבר על נושא כמו עבדות מול חירות, אנחנו נבחר בדמות שמשחררת עבדים, ולעומתה נביא את הדמות הנגדית, כלומר דמות שסוחרת בעבדים למשל. ואם נרצה לעשות את זה יותר מעניין, זו תהיה אותה דמות ממש – כמו בג'נגו חסר מעצורים. הרבה פעמים האנטגוניסט הוא למעשה בעל קורות חיים דומים לשל הגיבור, אבל עם בחירות מרושעות או אנוכיות. וכך נוצרים לנו ערכים הופכיים – תזה ואנטיתזה.

3.עולם

אחת הסיבות שאנחנו נהנים לצפות בסדרות וסרטים, היא בגלל שאנחנו נהנים לגלות ולהיחשף לעולמות שזרים לנו. ומהסיבה הזו, ככל שהעולם שתכתבו עליו יהיה מקורי יותר, אותנטי או לפחות מנקודת מבט קצת אחרת, כך יגדל הסיכוי שקרנות, משקיעים וזכיינים יתעניינו בתסריט שלכם.

יכול להיות שהעולם הזה כבר קיים ויש לכם היכרות מעמיקה איתו, ויתכן שאתם אלה שהמצאתם איתו. בכל מקרה, כדאי שתקחו בחשבון את הדברים הבאים, כשאתם מתחילים לכתוב תסריט:

שפה
איך האנשים מדברים בעולם הזה? באילו ביטויים הם משתמשים? כדי לכתוב דיאלוג מדויק ואותנטי, אני ממליצה לכם לחשוב על זה לעומק. גם ברמה של כל דמות, וכמובן ברמה הכללית של רוח המקום, התרבות והתקופה שבה התסריט מתחולל.

ערכים
מה נחשב נכון ולא נכון בעולם הזה? אסור או מותר? צדק או פשע? הערכים האלו מובילים את הדמויות שלנו לבחירות הכי קשות שלהן. לכן חשוב שנבין את ערכי העולם הזה עד הסוף, וכמובן שנחשוף את הצופים אליו.

מעמדות
מה קובע את מעמדם של הדמויות? מה הופך אותם לעשירים או עניים? מכובדים או נחותים? המעמדות קובעים את היחסים העמוקים בכל חברה שהיא, ומאידך גם את היחסים בין הדמויות בתסריט שלכם.

ויזואליה
איך כותבים תסריט בלי פרטים ויזואלים? זה הרי בלתי אפשרי. מכיוון שסדרות וסרטים מתקיימים במדיה הויזואלית (טלוויזיה וקולנוע), אנחנו צריכים לקחת בחשבון איך בעצם העולם שלנו נראה? מה הנופים, הצבעים והסגנונות השולטים בו?

4. עלילה ראשית

עכשיו כבר ברור לנו באיזה ז'אנר אנחנו פועלים, מי הדמויות שלנו ומה המסע שעליהן לעבור בעולם שבו הן חיות. הגיע הזמן לעלילה! עלילה ראשית קלאסית (שהיא נוגעת ל99 אחוז מהסרטים והסדרות בעולם) דורשת מאיתנו מבנה מאוד מסוים. אני רוצה לשתף אתכם במסמך שיצרתי עבורכם. אם אתם מעוניינים במסמך המבנה העלילתי של תסריט (בעיקר סרט באורך מלא או סדרה)

5. איך כותבים תסריט – הגענו לאאוטליין

אחרי שבחרנו ז'אנר, אפיינו את הדמויות ויש לנו מבנה עלילתי, אנחנו יכולים לפרוט אותם לכתיבת אאוטליין. אאוטליין זה בעצם כתיבה מאוד תמציתית שמתארת את עיקר ההתרחשות בכל סצנה. למשל, באאוטליין אנחנו יותר נתאר את המטרה, הקונפליקט וההנעה לסצנה הבאה. כמובן שחשוב לציין גם היכן זה מתרחש ומי הדמויות הפועלות.

ובקיצור, מה לא לציין באאוטליין? אין צורך עדיין להיכנס לפרטים. כי אנחנו בשלב של טיוטה ודברים יכולים להשתנות. תוותרו על תיאורים ויזואליים או דיאלוגים כי חשוב קודם להבין את הדברים לעומקם לפני שמתקדמים לשלבים האלה.

6. איך כותבים תסריט – שלב הטריטמנט

שלב הטריטמנט הוא השלב הכי חופשי, שבו אנחנו מכניסים את כל הפרטים של איך הסצנה מתרחשת ולא רק מה קורה כמו באאוטליין. אנחנו נשתמש בעיקר בפעולות כדי להבין את הדמויות שלנו, איך הן ניגשות להשיג את המטרה שלהן? האם הדמות מנסה לשכנע? לשחד? אולי היא מנסה לאיים? כל אלו הן מגוון פעולות שדמות יכולה לבצע על מנת להגשים את המטרה שלה, למרות הקונפליקט שבפניה.

אחרי שהשלב הזה מפוצח, באמת שהפורמט זה כבר פינאטס בשבילכם! כמובן שדיאלוגים לוקחים מחשבה, אבל ברגע שאנחנו מבינים את התמה שמאחורי הדברים, ומה שמניע את הדמויות, הכול כבר נכתב מעצמו.

7. איך כותבים תסריט בפורמט תסריטאי?

הפורמט התסריטאי הוא מאוד פשוט, בניגוד אולי למה שנראה לכם. בסך הכול יש ארבעה אלמנטים עיקריים, ועוד מעט אתן לכם גם תוכנה חינמית שעושה הכול ממש בקלות עבורכם:

  1. כותרת סצנה
    בכותרת הסצנה אנחנו נתאר האם הסצנה מתרחשת ביום או בלילה, אם המיקום הוא בפנים (למשל חדר בבית) או בחוץ (נגיד גינה) וכמובן את המיקום עצמו (לדוגמה: רחוב דיזינגוף).
  2. פעולה או תיאור
    פעולות ותיאורים של הדמויות או המקומות יכתבו בצמוד לימין.
  3. שם של דמות
    בזמן דיאלוג, אנחנו נדגיש את שם הדמות המדברת ונמרכז אותה. מייד לאחר מכן יגיע הדיאלוג.
  4. דיאלוג
    המלל של הדמות יתמרכז מתחת לשם הדמות המדברת. שימו לב שהמרכוז הוא לא אבסולוטי, והוא כן מיושר לצד ימין.
  5. סוגריים
    בסוגריים אנחנו נציין איך הדמות אומרת משהו מסוים. בציניות? במבוכה? אולי חיוך? ולפעמים זו גם פעולה שמתלווה לדיבור כמו להרים את היד בדוגמה למעלה.

 

8. איך כותבים תסריט – מתי עוברים מסצנה לסצנה?

ההגדרה של סצנה היא בעצם התרחשות שקורית בזמן ובמקום אחד. מה שאומר שברגע שנעבור זמן או מקום, אנחנו גם נעבור סצנה ונפתח כותרת חדשה.

וזו התורה כולה חברים ותסריטאים מוכשרים שכמוכם. והנה התוכנה שעושה את זה עבורכם לגמרי בחינם ותומכת בעברית בקישור כאן

9. שלב העריכה של התסריט

לאחר שכתבנו דראפט אחד, הגיע הזמן שנסתכל עליו ונבין שהוא מזעזע. אבל היי, סיימנו דראפט וזה מה שחשוב! תצאו מתוך הנחה שכנראה הטיוטה הראשונה לא תהיה זוהרת כמו הסופרנוס. השלב הבא הוא לשפר, לתקן, לכתוב ולמחוק. ואחרי שאתם מוכנים, לשלוח את התסריט או ההצעה שלכם למפיקים. מתלבטים למי לשלוח?

עוד כמה מאמרים מגניבים

כישרון שכמוך, הגיע הזמן להתקדם >

דילוג לתוכן