איך לכתוב סדרה: מצגת פיצ' למפיקים

אליה טרוס

יש פוסט נסיך שכתבתי לכם על איך לכתוב סדרה שלב אחר שלב. אז על מה הפוסט הזה? על הפיצ' לסדרה שלכם! לאחר שכתבתם את המסמכים הנדרשים, חברת ההפקה שמעוניינת בכם תרצה להיפגש אתכם ולשמוע אתכם מספרים בעל פה על הפרויקט. או במילים אחרות עושים פיצ' (נאום קצר) אודות הפרויקט. כן, כן. בעולם הזה חשוב גם לדעת לדבר, לא רק איך לכתוב אותה.

הפיצ' הוא סוג של נאום קצר (בדר"כ בין 5-10 דקות) שבו אנחנו מדברים על הפרויקט, בדרך כלל בעזרת עזרים ויזואליים כגון מצגת, טיזר או טריילר שצילמנו מראש. אני אישית השתתפתי בשלושה פיצ'ים לסדרה שאני כותבת, וביחד עם שותפתי לכתיבה זכינו במענק פיתוח מחברת ההפקה ענני תקשורת.

תרגמתי במיוחד בשבילכם את המצגת של ווסטוורלד, הסדרה שהעולם והרעיון שלה היו יותר טובים מהביצוע שלה בעיניי. אבל בדיוק מהסיבה הזו, אפשר ללמוד ממנה המון בהצגת פיצ'. העולם המורכב, הטון הייחודי של הסדרה וגם העלילה המסובכת מצליחים לקבל משמעות פשוטה שארוזה בצורה מהממת וחדה במצגת עם 10 שקופיות.

רוצים לקבל שליף של מצגת לדוגמה במתנה? הירשמו כאן:

איך לכתוב סדרה: מצגת פיצ' למפיקים

כמו שאתם מבינים, פיצ' הוא חלק בלתי נפרד ממכירת הפרויקט שלכם למשקיעים, מפיקים או זכיינים (אם זה נשמע לכם סינית, יש לכם הסבר כאן). התעשייה הטלוויזיונית היא יביזנס לכל דבר, וכמו בכל ביזנס יש כאן כסף ויש כאן מכירות. רוצים לראות שניתן לקחת אתכם ברצינות, שאתם יכולים לייצג את החברה בכבוד.

הסיבה השנייה להתכונן לפיצ', היא הסיבה שיש לפעמים תחרויות נושאות פרסים ליוצרי סדרות בראשית דרכם. כמו כן, ישנם פרויקטים כמו "ספידייט" מפיקים בחסות סינמטק תל אביב שמאפשרים לכם לפגוש מפיקים לכמה דקות על מנת ליצור קשר בהמשך.

אחד המיועצים שלי, פגש את חברת ההפקה שלו בספידייט הזה וכיום הוא חתום על חוזה הפקה עם התאגיד הציבורי. כל אלו, מהווים הזדמנות פז לתפוס את תשומת לבם של מפיקים או משקיעים שיתעניינו בפרויקט שלכם וירצו לעבוד איתכם.

איך לכתוב סדרה: הנקודות העיקריות לפיצ' מנצח

1. לעורר סקרנות

קודם כל, אנחנו רוצים לתפוס את תשומת לבו של מי שמולנו. השופטים (או המפיקים) יושבים מולנו וחושבים על עוד 20 דברים. אבל אנחנו נגרום לה להיות מרותקת ולרצות לשמוע עוד מאיתנו. איך עושים את זה? אם אתם מכירים אותי, אתם כבר יודעים שיש כמה אופציות.

א. להציג שאלה דרמתית שעומדת בבסיס הסדרה. בדרך כלל השאלה תהיה קשורה לתמה עליה הסדרה מבוססת. לדוגמה, בסדרה שובר שורות ניתן לשאול מה מנהל את האדם? הדחפים, האגו, או המוסר?

ב. להתחיל לספר סיפור מעניין. זה יכול להיות סיפור עליכם שבעצם מתקשר לסדרה באופן שיצור איתכם הזדהות וסקרנות. וזה גם יכול להיות רגע שכתבתם מהסדרה שישאיר אותם פעורי פה ומתוחים לשמוע עוד. העיקר לגרות את הדמיון שלהם.

ג. אם הפרמיס (רעיון הסדרה במשפט) לסדרה שלכם מספיק מקורי ומעניין בפני עצמו, תרשו לעצמכם להשתמש בו כפיתיון בלי להתבייש. לדוגמה, הפרמיס של הסדרה הדוב יוצרת עניין בפני עצמה: מה קורה כששף בעל שם עולמי נאלץ לחזור לשכונת נעוריו ולנהל את הסנדיוויצ'יה של אחיו שהתאבד בנסיבות לא ברורות? הדוב. הכל נמצא כבר בפרמיס.

2. מנוע הסדרה: הקונפליקט המרכזי

אחרי שדגתם את השופטים או המפיקים בחכתכם, כל מה שנדרש מכם הוא לשכנע אותם שבבסיס הסדרה שלכם יושב קונפליקט שבאמת יכול להחזיק מה שנקרא. איך לכתוב סדרה בלי קונפליקט? נכון, זה לא אפשרי. הקונפליקט המרכזי מבטא את הקושי הגדול שניצב בשורש כל בעיותיו של הדמויות הראשיות. שימו לב שאתם לא מתפזרים על יותר מדיי דמויות. ההמלצה שלי היא מקסימום עד 5, וגם זה המון! אם יש לכם יותר מ5 דמויות, סימן שאתם צריכים לבחור במה להתמקד.

רוצים לקבל שליף של מצגת לדוגמה במתנה? הירשמו כאן:

איך לכתוב סדרה: הקונפליקטים הנפוצים ביותר

א. הקונפליקט של ג'יין הבתולה או אמילי בפריז ובקיצור כל קומדיה רומנטית, יתבטא בדרך כלל משולש אהבה. הגיבורה מתלבטת בין שתי אהבות, כשכל אחת מהן משקפת גם צומת דרכים בחייה. כמו למשל אצל אמילי בפריז, אהוב אחד מבטא את החיים הקודמים והשגרתיים שלה בשיקגו בעוד גבריאל השף השרמנטי מבטא את אמילי החדשה וההרפתקנית. ולמעשה גבריאל מייצג את פריז הסוערת ומלאת הריגושים.

ב. הקונפליקט של סדרות פשע למיניהן הוא בדרך כלל קונפליקט מוסרי, כפי שכתבתי למעלה על הסדרה שובר שורות. קונפליקט זה מתבטא גם במנייאכ, אבירם כץ, הסמויה ועוד. כמובן שגם בסדרות פשע יהיו לפעמים משולשי אהבה, אבל שימו לב שהשאלה היא מה הקונפליקט המרכזי ביותר.

אם שאלתם את עצמכם מה זה קונפליקט מוסרי, אז אל דאגה אני מסבירה. מדובר בקונפליקט ששם את הדמות בין שתי אפשרויות: להשיג משהו שהם מאוד רוצים אבל לעשות בשביל זה משהו שהוא לא נכון מוסרית (כמו לגנוב) לבין לוותר על הדבר הזה, אבל ללכת על פי אמות המוסר שלהם. כמובן שמוסר זה דבר שמשתנה מתרבות לתרבות.

ג. קונפליקטים של סדרות על יחסים (בין אם דרמה או קומדיה) בדרך כלל מושתתים על ההתנגדות בין עולמות מתנגשים. כמו בסדרה הדוב שהזכרתי קודם. הקונפליקט הוא בעצם המפגש בין שכונת העוני והסנדיוויצ'יה העלובה לבין מסעדת הפאר בה עבד השף לפני כן.

דוגמאות נוספות: החנון שיוצא עם היפה (המפץ הגדולחברים), העשיר שיוצא עם הענייה (הלוטוס הלבן), השמרן שיוצא עם ההוללת (סרוגיםפליבג). כמובן שזה לאו דווקא יתבטא במערכת יחסים רומנטית. זה יכול להשתקף בחברות, מערכות יחסים בעבודה, במשפחה ועוד.

ד. בסדרות אפיות יותר עם גיבורי על וכדומה, המניע והקונפליקט המרכזי הוא תמיד נקמה או תיקון עולם מול הרשע. אז אם שאלתם את עצמכם איך לכתוב סדרה אפית, תתחילו בגיבור עם גורל אכזר שיוצא לנקום ברוע שגרם לכך.

3. איך לכתוב סדרה: הצגת הדמויות שלכם

בפוסט אחר כתבתי על הצגת דמויות בכתיבת תיק הפקה לסדרה שלכם. אבל במצגת של פיצ' זה משהו אחר. הכנתי עבורכם מצגת מיוחדת עם דוגמא מהסדרה ווסטוורלד והכי חשוב, עם הסברים משלי.

4. פיצ' לסדרה: טון וז'אנר

איך לכתוב סדרה זה לא רק מה קורה במהלך העונה, או מי הדמויות. חשוב שתתארו גם את הסגנון והגישה האמנותית שלכם. באיזה ז'אנר פועלת הסדרה? אם מדובר בקומדיה, כדאי שגם הפיצ' יהיה מלא הומור. ולעומת זאת אם זו סדרת מתח, תדאגו לכך שמי שמקשיב לכם ירגיש זאת. אבל מעבר לז'אנר, מצגת ויזואלית היא כלי מדהים להראות את העולם בו הסדרה שלכם פועלת. את האווירה, הלוקיישנים והחוויה שלה. אני אוהבת להסתכל בפינטרסט ולשאוב משם רעיונות, לפעמים אפילו להשתמש בהם כרפרנסים במהלך המצגת.

רוצים לקבל שליף של מצגת לדוגמה במתנה? הירשמו כאן:

עוד כמה מאמרים מגניבים

כישרון שכמוך, הגיע הזמן להתקדם >

דילוג לתוכן