איך כותבים תסריט לפרק של סדרה?

איך כותבים תסריט לפרק של סדרה

לפני שאתם ניגשים לכתוב פרק לסדרה שלכם, אני ממש מבקשת שתוודאו שיש לכם קונספט שמספיק מהודק כדי להגיע לשם. תאמינו לי, אתם לא רוצים לכתוב תסריט לפרק שלם ואז לגלות שבעצם הקונספט לא מגובש מספיק ולחזור אחורה.

כדי להיות מוכנים, תוודאו שקראתם את הפוסטים הנוספים שלי על כתיבת סינופסיס ומסמכי הצעה לסדרה. איך כותבים תסריט לפרק של סדרה, התחלנו.

איך כותבים תסריט לפרק של סדרה?

הדבר השני שמאוד חשוב לי לומר לכם, זה שהפרק שאתם מפתחים לא חייב להיות הפרק הראשון בסדרה. זה אולי נשמע לכם מוזר, אבל דווקא במקרים רבים מפיקים רוצים לקרוא פרק מהאמצע. הפרק הראשון של הסדרה עוסק הרבה פעמים במעין הקדמה למאורעות הדרמתיים ביותר של הסדרה.

לכן, זה לא תמיד מאפשר לכם להראות את הורסטיליות שהייתם רוצים להביע. אני לא נגד כתיבת פיילוט, אני רק אומרת שזה לא תמיד הדבר הכי טוב עבור הסדרה שלכם, ויש לבדוק כל מקרה לגופו.

מתי כתיבה של פרק לסדרה הכי נחוצה?

בא לי לכתוב לכם את זה בבולד ולמסגר בזהב: קומדיה. אם אתם כותבים קומדיה, אתם ממש  לא יכולים להסתמך רק על כתיבת מסמך הצעה.

אפילו טריטמנט לפרקים לא יספיק, אם כי בהחלט חשוב גם כן. כדי להוכיח שאתם יודעים לכתוב מצחיק, אתם חייבים לבוא עם משהו כתוב ולהוכיח את עצמכם. ולכן, אם אתם כותבים קומדיה, אל תחשבו פעמיים.

הפרק שתכתבו חשוב מאוד גם במידה ואתם כותבים על תחום שדורש תחקיר מורכב, או שאתם נמצאים באיזשהו ז'אנר שהוא עוף מוזר. יכול להיות שבחו"ל הוא נורמלי אבל בארץ הוא עדיין יחסית לא רגיל כמו פנטזיה ומד"ב. אני כן אומר, שאם אתם מרגישים שכל זה בהחלט מצליח לקבל ביטוי בפרק הראשון שלכם, יש לכך עדיפות.

איך כותבים תסריט לפרק של סדרה – שלבים

אחרי שיש לכם קונספט לסדרה כולה ומתווה עונתי כללי, זה הזמן שלכם לזרוח ולכתוב אאוטליין על פי המבנה שאני כותבת לכם בהמשך. אאוטליין היא רשימה קצרה של הסצנות בפרק, סוג של שלד .

לאחר האאוטליין, תוכלו לפתח את הסצנות הקצרות לטריטמנט. טריטמנט זה שלב מפותח קצת יותר, בו אתם מפרטים את ההתרחשות בכל סצנה אבל בלי להיכנס לדיאלוגים. רק בשלב השלישי אתם ניגשים לכתיבה בפורמט תסריטאי. 

איך כותבים תסריט לפרק של סדרה – אורך

האורך של הפרק שלכם בדרך כלל משתנה על פי הז'אנר בו אתם פועלים. אם נחתוך את זה באופן גס, כל מה שקומי הוא בדרך כלל בין 25-36 דקות, ומה שלא קומי הוא בין 36-50 דקות.

בעבר, אורך הפרק היה מאוד קריטי מכיוון שהיתה משבצת מסוימת של זמן בטלוויזיה בה משדרים את הסדרה. אבל היום בעידן הסטרימינג זה נטו עניין של ז'אנר וסגנון.

כמובן שאם יש לכם הרבה צירי עלילה אז כנראה שהפרק יהיה ארוך יותר. בהקשר זה חשוב לי לציין שאם אתם בונים על שידורי טלוויזיוני, שימו לב שכן יש נוקשות גדולה יותר ביחס לאורך הפרק.

איך כותבים תסריט לפרק של סדרה – מבנה

על פי השיטה של שונדה ריימס, התסריטאית שכתבה מיליון עונות לסדרה האנטומיה של גריי, ישנם 5 שלבים בכל פרק של כל סדרה. גם לדן הרמון (קומיוניטי) יש  מודל מדהים בנושא הזה.

אני עושה סוג של סינתזה בין שניהם. בכל מקרה שלא יהיה, כל המודלים פועלים על אותם עקרונות. המודל הזה מתאים לכל סדרה, ממש לכל סדרה שתדמיינו לעצמכם. החוכמה היא להתאים את המודל לסדרה שלכם.

1. רצון או בעיה

כן, שוב המילה הזו. הפרק חייב להתחיל ברצון כלשהו של הדמות. בעיה שהיא מנסה לפתור. הרצון יכול לנבוע מהפרקים הקודמים, או להתחיל בפרק הנוכחי. שימו לב שרצון חייב להיות משהו קונקרטי שאפשר לתפוס בידיים. אבל רצון יכול להיות גם על דרך השלילה. לדוגמה, בפרק הראשון של שישה אפסים, הרצון של רוב הגיבורים זה להימנע מהסדנה המעצבנת הזו ולקבל כבר את הכסף.

2. הסלמה

הבעיה מתעצמת והופכת להיות גדולה מדיי, באופן שמאלץ את הדמות לפעול.

3. יציאה מאזור הנוחות

לא הולך בקלות לדמות שלכם. כדי להשיג את מה שלבה חפץ היא מתמודדת עם מכשולים. דן הרמון קורא לזה היציאה מאזור הנוחות. הדמות שלכם נאלצת לעשות משהו שהיא לא אוהבת בלשון המעטה כדי להשיג את מה שהיא רוצה. אבל לפעולה הזו אין השלכות חיוביות.

4. הפתעה

ההשלכות. הרגע הזה של אמצע הפרק, בו יש טוויסט. משהו מפתיע שלא ראינו אותו מגיע. הנקודה הזו נקראת גם נקודת האל-חזור. כלומר, הדמות עושה פעולה שהיא לא יכולה לקחת בחזרה.

5. שעון מתקתק

שונדה קוראת לזה שעון מתקתק, וזה בהחלט מאוד מתאים לסדרות מתח ואקשן למשל. הם חייבים להשיג את הפצצה לפני שכולם ימותו סטייל. אבל הכוונה בשעון מתקתק היא גם ההתקרבות לשיא של הפרק. דברים מידרדרים, נראה שאין קצת חוט, הכול הופך לכאוס. זהו הכישלון הגדול ביותר של הפרק.

אבל אל תטעו לחשוב שמדובר רק בסדרות דרמה או אקשן. גם בסיטקומים למשל, בשלב הזה אנחנו נגיע לשלב שבו הדמות מסתבכת יותר מדיי עם השקרים של עצמה. זה הרגע המתוק של הפרק, הרגע הזה שבו משהו נוסף נחשף בפנינו מהדמויות שלא ידענו קודם.

6. עימות

העימות בדרך כלל יבטא את הדילמה המוסרית, כלומר התמה של הפרק הזה. עם מה הדמות שלכם מתמודדת הפעם? זה לא חייב להיות משהו שונה בכל פרק, והרבה פעמים זה יהיה אותה גברת בשינוי אדרת. אבל תנסו לחשוב מה מייחד את הפרק הזה משאר הפרקים, גם אם בקטנות. ברגע העימות הגיבור יתמודד עם הדילמה המוסרית ויאלץ לבחור בין שני הערכים שמתנגשים באותו הפרק.

איך כותבים תסריט לפרק של סדרה – מספר צירי עלילה

בהרבה סדרות היום, ישנם מספר צירי עלילה. אם נסתכל על שישה אפסים למשל, יש לנו 4 צירים: הזוג הקיבוצניקי, הזוג מירוחם, החנון הג'ינג'י מתל אביב והמדריכה החמודה של הסדנה. ציר העלילה של רוני דלומי (המדריכה) מתערבב עם הציר של המשתתף השישי בסדנה עם הבעיות החברתיות.

אז איך אנחנו מחלקים את צירי העלילה באופן נכון לאורך הפרק? קודם כל, תכתבו את העלילה הראשית – ועליה תלבישו את יתר העלילות. זה הרבה יותר קל. ואגב, העלילה הראשית לא חייבת להיות משהו מסוים. אתם תשימו לב שלפעמים בא לכם יותר בקלות לכתוב עלילה מסוימת, ולפרק אחר עלילה אחרת יותר זורמת לכם.

ההצעה שלי, תתחילו עם מה שקל לכם, זה יביא לכם חשק לעוד ויעודד אתכם להמשיך לכתוב. חוץ מזה, שאחרי שיש לכם עלילה אחת לפרק, זה יכול להביא לכם רעיונות נוספים. שימו לב שהתמה, הדילמה המוסרית שדיברתי עליה – היא משותפת לכל צירי העלילה במידה מסוימת, ובהיבטים שונים.

אם ניקח את שישה אפסים לדוגמה, כולם מתמודדים עם הדילמה המוסרית של האם לשתף את האנשים הקרובים אליהם שהם זכו במיליונים, או לשקר להם כדי להתגונן מההשלכות? אבל כל אחד מתמודד עם זה באופן שונה. כתבתי פוסט שלם על צירי עלילה שונים בקשת עונתית כאן.

עוד כמה מאמרים מגניבים

כישרון שכמוך, הגיע הזמן להתקדם >

דילוג לתוכן