You are currently viewing תסריטאות וכל הסודות מאחורי הסאבטקסט
מערכות יחסים טעונות. בית הקלפים

תסריטאות וכל הסודות מאחורי הסאבטקסט

  • זמן קריאה:זמן קריאה 1 דקות

תסריטאות וסאבטקסט הם זוג מנצח, בלתי נפרדים. בלי סאבטקסט אנחנו סתם כותבים מלים. אבל בא לי להיות זו שתסביר לכם פעם אחת ולתמיד, מה זה סאבטקסט ואיך למען השם עושים את זה?

סאבטקסט (מתוך מילוג)

טקסט ביצירה נרטיבית אשר לא מועבר לקורא או לצופה בצורה ישירה על ידי הדמויות , אלא באופן מרומז. לעיתים מתבהר ככל שהעלילה מתקדמת.

אולי נדמה לכם שסאבאקסט רלוונטי לנו רק בשלב שבו אנחנו כותבים את הדיאלוגים, אבל זו טעות. סאבטקסט הוא המהות של הדמויות שלנו, הוא מה שהן מסתירות בפנים. מעניין אתכם על דיאלוגים בתסריט? לחצו כאן. 

סאבטקסט בתסריט הוא מה שעומד מאחורי הפעולות שלהן. ובין השאר, גם מאחורי מה שהן אומרות. תתפלאו, אבל סאבטקסט יכול לקבל ביטוי גם בקליפ ללא מלים.

1. למה סאבטקסט כל כך חשוב בתסריטאות?

בתסריט היסוד הוא "לא להאכיל בכפית" אבל עדיין להישאר ברורים. בעיקר מבחינה רגשית. ככל שהצופים יותר מבינים בבירור מה הדמות שלנו מרגישה, הם יזדהו ויהיו יותר מעורבים רגשית. סאבטקסט הוא הדרך העדינה שלנו לעזור לצופה להישאר מעורב, להרגיש שהוא מבין ומנתח את הדברים. ממש כמו פסיכולוג.

לימודי תסריטאות קורס תסריטאות אונלין סינופסיס
סאבטקסט תמידי. בטיפול

2.איך נדע שכתבנו בלי סאבטקסט?

תסתכלו על הסצנה שכתבתם, גם אם היא כרגע כתובה כטריטמנט. האם לפעולות של הדמויות שלכם יש משמעות נוספת? או שכל מה שהן אומרות ועושות, זה "כל מה שזה"? אם אנה זק רק עושה כושר, אין בזה שום סאבטקסט. אבל אם תוך כדי היא אוכלת המבורגר, יש כאן משמעות נוספת. אל תשאלו אותי משהו, אבל תודו, זה תפס את תשומת לבכם.

אותו דבר כשכותבים סצנה או תסריט. הדמות שלכם צריכה לנסות לרמוז משהו בפעולות שלה, או להסתיר משהו בפעולות שלה. כמובן שזה נוגע רק לסצנות שבהן אין איזה איום חמור על חייה של הדמות. אנחנו לא נצפה בפארק היורה לאיזה משמעות נסתרת כשהם בורחים מהדינוזאור.

3. מתי דמויות משתמשות בסאבטקסט?

בגדול, תדחפו כמה שיותר סאבטקסט לתסריט שלכם. כל עוד הוא נשאר ברור ומובן, הסאבטקסט רק ישרת אתכם. אבל חשבו על זה רגע. מתי אתם מסתירים את מה שאתם חושבים באמת? או לחלופין, מתי אתם מנסים להגיד את זה בדרך אחרת ועקיפה?

שימו לב, יש רק שתי תשובות: או כשאנחנו מפחדים ממה שיחשבו עלינו, או כשאנחנו רוצים להשפיע על מישהו. יכולות להיות לזה המון דרכי ביטוי, אבל כולן נובעות מאותו מקום.

קחו לדוגמא את הרגע החמוד הזה מהסדרה דברים מוזרים. העיתונאי מת לדעת אם הם שכבו, אז הוא בכוונה "שותל" מילה שמשתמעת לשתי פנים. וכמובן, השתיקה הכי טעונה אבר.

4. מתי זה בסדר שאין סאבטקסט?

רוב הזמן בתסריטאות אנחנו נרצה להעביר מידע לצופים שלנו בצורה אלגנטית, מבלי להגיד את זה ישירות. אבל לפעמים זה בלתי נמנע והמידע הזה מאוד נחוץ כדי להניע את העלילה קדימה. במידה ולא מצאתם שום דרך יצירתית יותר להעביר את המסר או המידע שלכם, רק אז אתם "פטורים" מסאבטקסט. רק תשתדלו לעשות את זה כמה שיותר קצר.

5. תסריטאות והדרך הכי קלה ליצור סאבטקסט

רוב האנשים הם לא הכי מתוחכמים. כשהם ירצו לשקר, הם פשוט יגידו את ההפך. לכן, הרבה פעמים המשמעות של "אני שונא.ת אותך" היא בעצם אהבה. או למשל כשאנשים אומרים "תודה" כשאתם מפריעים להם. בקיצור, אם אין לכם שום רעיון איך לרמוז משהו, תתחילו מההפך הגמור שלו.

6. גם שתיקה היא סאבטקסט

כמה פעמים קרה לכם שצפיתם בסרט, והרגעים הכי טובים של השחקנים היו כשהם שתקו? טוב, יכול להיות שהם שחקנים לא משהו. אבל בהחלט יכול להיות גם שהתסריט נכתב ללא סאבטקסט. השתיקה לפחות משאירה לנו מקום לדמיון. שתיקה יכולה לבטא כל כך הרבה דברים. הרי, שתיקה כהסכמה. שתיקה יכולה להיות גם תרעומת גדולה. באותה מידה, הטון בה הדמויות יגידו את הדברים יקבעו את הסאבטקסט גם כן.

7. תנועות גוף, פעולות, הבעות פנים

בטח שמתם לב שיש לי משהו עם הסרט טיטניק. כמעט בכל ברגע נתון בסרט הזה טמון סאבטקסט. שימו לב איך רוז נושפת את העשן על אמא שלה כשהיא מבקשת ממנה להפסיק לעשן. היא עושה את זה כדי להגיד "אני לא שמה עלייך". ומייד, הבן זוג המיועד שלה, קולי מכבה לה את הסיגריה כדי לבטא את השליטה שלו עליה.

הוא גם מחליט בשבילה מה לאכול ומזמין לשניהם את תבשיל הכבש. כשהוא שואל אותה אם היא אוהבת כבש, היא מחייכת חיוך שמחביא בתוכו שנאה ובוז. הרוזנת יושבת ממול ומבינה את המתרחש, וכדי לעקוץ את קולי היא שואלת אם הוא מתכוון גם לחתוך עבורה את בשר הכבש. כלומר, היא רומזת לו שהוא מגזים. תסריטאות במיטבה.

8. סאבטקסט דרך דימוי

הסאבטקסט האהוב עליי ביותר. בתסריטאות, כשאנחנו מדברים על משהו אחד אבל בעצם מתכוונים למשהו אחר. דימויים באופן כללי, הן הדרך הכי יצירתית שלנו להגיד את האמת מבלי להגיד אותה. להיות יצירתיים. מה שכן, צריך להיזהר שלא להיות יותר מדיי מסתוריים עד שזה כבר לא ברור ולא מתקשר.

לדוגמא, הסצנה המפורסמת שפותחת את ממזרים חסרי כבוד, בה הקצין הגרמני ממשיל את היהודים לעכברים ואת הנאצים לנשרים. הדימויים האלה צריכים להגיד מעולמה של הדמות. עבור הקצין הנאצי העכברים מייצגים יהודים בעוד שעבור חובב מכרמים, הן פשוט חיות חמודות ששווה לגדל.

לימודי תסריטאות אונליין בקצב האישי ובאופן המותאם לך! מושלם נכון? אני ממש כאן>>