מנייאכ שלום אסייג איזי בכר סינופסיס תמה
מנייאכ. האדם מול המערכת

איך כותבים תמה? 7 התמות המקיפות ביותר

  • זמן קריאה:זמן קריאה 2 דקות

תמה היא מונח מבלבל. אנחנו יודעים שתמה זה מרכיב חשוב בכל יצירה, כי הוא מעניק לה משמעות. מהסיבה הזו, עלילה בלי תמה זה כמו לסיים סיפור ב"ואז מצאתי 20 שקל". אנחנו כצופים או קוראים זקוקים לסיפוק שיש בסיום הסיפור – כשהתמה מקבלת את המשמעות הראויה לה. או במילים אחרות כשהגיבור עובר איזשהו שינוי שמתכתב עם התמה. פוסט על פיצוח הסוף של התסריט שלכם נמצא כאן >>

עם זאת, סרטים וסדרות יכולים לעסוק במספר תמות. בסדרות הרבה פעמים כל עונה מחולקת לתמה אחרת, ובסרטים ניתן לראות שתי תמות, לפעמים אפילו שלוש. תמה היא לא רק נושא היצירה, היא הרבה מעבר לזה. תמה היא האמת שהיוצר רוצה להגיד לעולם. והאמת הזו מתקשרת לכל האלמנטים האחרים של הסיפור, ובייחוד לסוף שלו.

מצד שני, כדי שהאמת שבתמה שיצרנו באמת תזרח החוצה, עלינו להחביא אותה בצורה הכי מתוחכמת שיש. במלים אחרות, לא להאכיל בכפית. בפוסט הזה אני אספר לכם על תמה בסרטים וסדרות שהפתיעו אותי במיוחד (ספוילר: התמה של משחקי הכס היא בעצם משפחה).

1. תמה של טוב, רע ומה שביניהם

שר הטבעות
אני יודעת שזה נשמע כמו תמה של כל תסריט, אבל אם נסתכל עמוק יותר נבין שיש תסריטים שיותר או פחות. שר הטבעות זו טרילוגייה שעדיין מפצלת את העולם לטוב ורע באופן מוחלט, ועם זאת מראה לנו את הטוב והרע שיש בכל אחד מאיתנו. השתוקקות לכוח ומנגד נדיבות ואכפתיות, כל אלו באים לידי ביטוי במסע הנפלא של פרודו וחבריו. סרטים אפיים רבים נוגעים בנקודה הזו של טוב ורע, ביניהם גם מלחמת הכוכבים, אוואטר ועוד.

כתום זה השחור החדש
אני פשוט נהנית להקביל את שתי היצירות האלה, שבמבט ראשון נראות לנו לא קשורות בעליל. ז'אנר אחר לחלוטין וטון כל כך שונה. ועדיין, המסע של פייפר מאוד דומה למסע של פרודו. שניהם מגלים את הטוב והרע שבעצמם ומתמודדים עם הבחירה שבזה.

סינופסיס כותבת על תסריט כתיבה
פייפר צ'פמן. כתום זה השחור החדש

2. אהבה ושליטה: תמה שאני מאוד אוהבת

זגורי אימפריה
זו סדרה שעוסקת במשפחה כביכול, אבל מה שהופך אותה למעניין זה שהיא עוסקת ביחסים "רומנטיים" ואינטימיים (מדיי) בתוך המשפחה. משולש היחסים בין התאומים אביאל לשוגי ואביהם לא מבטא יחסים תקינים של אבא ושני אחים, אלא של שני גברים שרוצים לאהוב או לשלוט באישה אחת.

טיטאניק
האם יהיה פוסט בלי הסרט הזה? לא יודעת. הסרט טיטאניק עוסק באהבה ושליטה במובנים רבים מנשוא. לאורך כל הסרט, רוז בוחרת בג'ק (לאונרדו דיקפריו) שמציל אותה פעם אחר פעם, לעומת קולי, הגבר העשיר שרק מנסה לשלוט בה עד שבסופו של דבר גם מנסה להרוג אותה.

שובר שורות
זו אומנם סדרה על סמים, אבל בסופו של דבר זו סדרה על מישהו שבוחר שליטה על פני אהבה. וולטר וויט מתחיל בחוסר אונים מוחלט בתחילת העונה הראשונה ומסיים את הסדרה בשליטה מוחלטת: הוא אפילו מחליט איך הוא ימות. הוא מספר לעצמו שבישול המת' זה כי הוא אוהב את המשפחה שלו, כשלמעשה הוא רוצה לקבל את השליטה חזרה לחייו.

3. מעמדות בחברה: צדק, אושר ועושר

גמביט המלכה
מעמדות בחברה היא תמה שמקבלת ביטוי בעלילות של פריצת האנדרדוג והצדק שהוא מחפש. אישה שמצליחה בתפקיד שמקובל לגברים זה באופן כללי פורמט שחוזר על עצמו בעידן הנוכחי. בשתיקת הכבשים זו סוכנת FBI ובגמביט המלכה זו אלופת שחמט. נשים נוספות שחותרות תחת העולם הפטריארכלי: לא רק בלונדינית, מולאן, כל סרט של דיסני בשנים האחרונות. תוכלו לקרוא עוד בפוסט שכתבתי על עשרת הקונפליקטים בגמביט המלכה והתמה העולה מתוכם >>

קונפליקט סינופסיס כותבת על תסריט לפצח סצנה
שליטה וחוסר שליטה. גמביט המלכה

ג'אנגו ללא מעצורים
הסיפור של האנדרדוג (במקרה הזה עבד שחור) שהפך לאגדה כנגד כל הסיכויים, שוב נותן לנו להתבונן במבנה המעמדות החברתיים ולערער עליהם. דמויות האנדרדוג בדרך כלל מונעות מתוך חיפוש אחר צדק ואפילו נקמה. מה שמתחיל את המסע שלהן בדרך כלל זה עוול או חוסר צדק שנגרם להם בעקבות מעמדם הנמוך. דוגמאות נוספות: גלדיאטור, חומות של תקווה, סדרת סרטי רוקי לדורותיה.

בנות גילמור
התמה של בנות גילמור היא השאלה על הקשר בין עושר וכבוד לאושר ושלווה. במידה מסוימת, שתי הדמויות הראשיות – לורליי ורורי גילמור, הן אנדרדוג בעצמן ונמצאות כל הזמן בקו התפר בין העושר לעוני. לורליי ברחה ממשפחתה העמידה והתמודדה עם עצמאות ועוני בגיל צעיר כשנכנסה להריון מוקדם, ורורי מצליחה להתקבל לקולג' נחשב למרות המעמד הנמוך ממנו היא מגיעה.

4. תמה של האדם הקטן מול…

האדם מול המערכת: מנייאכ
התמה של מנייאכ עוסקת במערכת רקובה ועל המסע הבלתי אפשרי של השוטרים איזי וטל בן הרוש להילחם בכך. התמה הזו בדרך כלל מגלה עולם דיסטופי של מערכות יחסים אינטרסנטיות, שקרים ומזימות שלא ניתן לצאת מהן דוגמאות נוספות: המדריך למהפכה, נמלטים, יורשים.

האדם מול הטבע האימתני: כוח משיכה
התמה ממחישה את השבריריות שבלהיות אנושי, ובעיקר מבהירה כמה שום דבר לא מובן מאליו. באיזשהו שלב בסרט, סנדרה בולוק נותרת לבד בתחנת חלל ומתגעגעת לדברים הפשוטים ביותר כמו לשמוע כלב נובח או לחוש את משב הרוח. דוגמאות נוספות: היום שאחרי מחר, להתחיל מחדש, הסדרה אבודים. אני מודה שאישית זו התמה שהכי פחות מעניינת אותי כי אני מעדיפה סיטואציות יום-יומיות.

תמה איך לכתוב סינופסיס תסריטאות איך לכתוב סדרה
האדם מול מכונה. אינטלגנצייה מלאכותית

האדם מול מכונה: מראה שחורה
תמה שעוסקת בשאלה העתידנית והמפחידה של אינטלגנציה מלאכותית ומדע בדיוני. השאלה שעולה מהתמה הזו היא בעיקר מה הם חיים ומה היא אנושיות? כשהאדם הופך לסוג של אל על יצירותיו שלו, או דווקא נשלט ונרמס על ידן. כל פרק במראה שחורה עוסק בשאלה זו ומגיע לתוצאות קודרות למדיי על הטבע האנושי. דוגמאות נוספות: אינטלגנציה מלאכותית, בלייד ראנר, אודיסאה בחלל, מטריקס. 

5. הורות ומשפחה: התמה שנוגעת בכולנו

הסופרנוס
הורות ומשפחה זו תמה חזקה ואוניברסלית מכיוון שלכולנו יש הורים או לפחות דמויות אב ואם. למרות שלכאורה זו סדרת אקשן, בסופרנוס אנחנו מגלים איך איש מאפיה מנהל חיי משפחה, על היחסים המורכבים שלו עם אמו הקטלנית, ועל המאפיה כמשפחה בפני עצמה.

סדרת הארי פוטר
הסדרה עוסקת בטוב ורע בהכרח, אבל התמה המשנית שלה היא ללא ספק הורות ומשפחה. לאורך הסדרה אנחנו מגלים כמה המשפחה והדרך בה התחנך משפיעה על בחירותיו של האדם, ומנגד כמה זה לא פותר אותו מאחריות למעשיו. את אותו הדבר אפשר לומר גם לגבי הסדרה לוציפר, שכן היא מתייחסת למשפחה של השטן ואיך כל בחירותיו נובעות מהילדות בצל הורים שהם אלים.

סינופסיס כותבת על תסריט כתיבת תסריט עריכת תסריט ניתוח תסריטים בייבל סדרה
משפחות או לא להיות. משחקי הכס.

משחקי הכס
אני יודעת שזה מפתיע, אבל כשחשבתי על זה עומק הבנתי שהחלוקה של הדמויות למשפחות מעצימה את העיסוק בתמה הזו. כל הדמויות הראשיות מגיעות מרקע ומשפחה מסויימת, מטען כבד של זכויות וחובות. לאורך הסדרה אנחנו רואים כמה הרקע משפיע על בחירותיהם וכמה מעטים מצליחים לפעול הפוך מהערכים עליהם התחנכו.

מנסה לפצח את התמה לסדרה או הסרט שלך? אני אשמח להכיר אותך! מחכה לך כאן >>